Skąd się biorą produkty ekologiczne?
Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Dlatego też istotne jest edukowanie dzieci w zakresie prawidłowego żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują o późniejszym stylu życia. Dodatkowo z badań wynika także, że żywność ekologiczna może mieć związek ze zdrowszym stylem życia. Konsumenci ekologiczni częściej dbają o dietę i aktywność fizyczną oraz cechuje ich istotnie mniejsze prawdopodobieństwo nadwagi i otyłości.
Grupa, do której skierowany jest nowy program, to dzieci uczęszczające do przedszkoli w wieku 5-6 lat.
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Dzieci z grupy „Starszaków” wzięły udział w programie i realizowały go zgodnie
z wytycznymi przekazanymi przez koordynatorów powiatowych. Zajęcia edukacyjne zaplanowane były w taki sposób, aby dzieci mogły jak najpełniej skorzystać ze zdobytej wiedzy. W czasie zajęć prezentowano domową produkcję przetworów, pokazano technikę robienia przetworów, oglądaliśmy pracę młyna i piekarni, odbyły się również zajęcia ruchowe, propagowano zdrowy styl życia przez zabawy ruchowo - muzyczne, zorganizowano projekcje filmów związanych z tematyką żywności ekologicznej. Zapoznaliśmy się z uprawą ekologiczną, ekologicznymi ziołami.
Wszystkie zajęcia były niezwykle interesujące nawet hodowla ryb czy zwierząt bardzo nas zainteresowała, mało kto z nas wiedział, że istnieją procedury, które napędzają ekologiczny świat konsumpcji. Biorąc pod uwagę, iż rola rodziców była istotna w procesie edukacji, byli oni informowani o etapach projektu, na stronie internetowej przedszkola pojawiły się bieżące sprawozdania. Z rozmów wynika, że rodzice i opiekunowie dzieci chętnie śledzili etapy projektu. Działania dużo nas nauczyły poprzez spotkania i pogadanki na temat zdrowego stylu życia, prezentowanie ekologicznych produktów, wspólne prace z dziećmi (plastyczne i techniczne), poznanie piramidy żywienia i znaczenia słowa ekologia, zapoznanie ze znaczkiem produktów ekologicznych, czytanie ciekawostek i opowiadań o zdrowym odżywianiu, wspólne projekcje filmowe oraz wszelkie inne inicjatywy.
Dzieciom podobał się udział w ekologicznych warsztatach (zakup produktów spożywczych oraz prezentacja plantacji herbaty). Opracowany program, pt. „Skąd biorą się produkty ekologiczne?” dla dzieci w wieku przedszkolnym został odebrany bardzo pozytywnie i oceniony niezwykle wysoko. Merytorycznie oraz technicznie był to program ciekawy, interesujący i angażujący do działań. Dzieci chętnie brały udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych, zarówno w grupie rówieśniczej w przedszkolu, jak i indywidualnie. Podsumowując program edukacyjny pt.: „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” uważamy, że wzbudził wielkie zainteresowanie i ciekawość. Dodatkowo uwzględnia integrację całego środowiska biorącego udział w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Program ten daje dzieciom na ich poziomie i w ramach ich możliwości, bycia świadomym konsumentem. Ponadto poszerza i wzbogaca ich wiedzę na temat produktów ekologicznych oraz rolnictwa ekologicznego, kształtuje postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania zdrowotne, uczy umiejętności wyboru zdrowych, wartościowych produktów ekologicznych, propaguje zdrowy styl życia. Dzieci uczą się też ważnych nawyków higieniczno- zdrowotnych. Podkreślić należy, iż program był także inspiracją do realizacji wielu ciekawych inicjatyw w placówkach przedszkolnych, często z wykorzystaniem ciekawych dodatków.
Podsumowanie edycji skłania nas do zainteresowania się tematyka w przyszłych latach i poszerzenie działań poza murami placówki tak, aby przyszłe pokolenia również zaangażowały się w zdrowy styl życia.